Voor ieder bedrijf is het natuurlijk belangrijk om producten te verkopen. Het is echter nog veel belangrijker dat je klanten ook daadwerkelijk de rekening betalen. Helaas gebeurt het af en toe dat een klant niet kan of wil betalen. Met een kredietverzekering bescherm je jezelf tegen niet betalende klanten. Lees hieronder waarom een kredietverzekering zo belangrijk is.
Verzekerd tegen niet betalende klanten
Wanneer klanten niet betalen, kan dit zorgen voor verschillende problemen. Zeker wanneer het gaat om belangrijke klanten. Als je moet wachten op je inkomsten kan het lastiger zijn om investeringen te doen. Als dit te lang doorgaat wordt het zelfs lastig om je dagelijkse bedrijfsvoering uit te voeren. Met een kredietverzekering bescherm je je bedrijf hier tegen. Niet betaalde facturen worden dan door de kredietverzekeraar betaald, ook als klanten failliet gaan.
Het stimuleren van een veilige groei
Een kredietverzekering draagt bij aan zekerheid en dus een veilige groei. Nieuwe klanten worden namelijk getoetst op hun kredietwaardigheid, zodat je vanaf het begin meteen weet op welke klanten je je moet richten. Deze informatie zorgt er voor dat je een goed onderbouwde prognose kan maken voor je omzetgroei. Verder zorgt een kredietverzekering ervoor dat de gemiddelde betalingsduur van facturen afneemt, waardoor je een optimale cashflow krijgt.
Het creëert een concurrentievoordeel
Door het toetsen van je debiteuren weet je welke klanten wel en niet kredietwaardig zijn. Voor je kredietwaardige klanten kan je dan het betaalbeleid versoepelen. Hierdoor creëer je niet alleen een voordeel ten opzichte van je concurrenten, maar ook een betere en duurzame relatie met je klanten. Verder hoef je je geen zorgen meer te maken over niet betalende klanten en het sturen van aanmaningen en betalingsherinneringen. Hierdoor kun je al je aandacht focussen op je klanten en het bedrijfsproces!