Bedrijven moeten tegenwoordig veel tijd en energie steken in de personeelswerving. Doordat er enorm veel werk is en de banen voor het oprapen liggen hebben werknemers veel keus. Ze kiezen uiteraard voor een bedrijf waar ze het meeste kunnen verdienen. Maar bij het werven van personeel zijn ook andere dingen belangrijk, zoals de reputatie van je bedrijf. Bedrijven die bekend staan vanwege een slecht werkklimaat zullen minder gemakkelijk aan personeel komen. Ook bij bedrijven die erg moeilijk doen over het invullen van de roosters willen veel werknemers liever niet werken. Uiteindelijk moet je naast je werk voldoende mogelijkheden hebben om andere leuke dingen te doen.
Schaarste alom
Het maakt niet uit in welke branche je bedrijf actief is, want overal is gebrek aan personeel. Vooral in de detailhandel is de nood erg hoog. In de horeca is het helemaal rampzalig, vooral als je op zoek bent naar wat hoger gekwalificeerd personeel, zoals koks en managers. Administratieve banen zijn ook lastig in te vullen. Kijk maar eens naar de diverse platforms waar je op zoek gaat naar banen. Er zijn vele tientallen advertenties met de tekst administratief medewerker gezocht. Voor de werknemers is die schaarste alleen maar fijn. Ze kunnen uit het grote aanbod echt op zoek naar een baan die het beste bij hen past, waar ze plezier in hebben, en bij een bedrijf waar ze graag voor willen werken.
Actief naar personeel zoeken
Net als werknemers kunnen ook bedrijven slim gebruik maken van de vacature platforms. De meest gebruikelijke manier om werknemers op zo’n platform te vinden is een vacature te plaatsen. Het is dan een kwestie van afwachten wie er allemaal reageert. In plaats daarvan kun je als bedrijf ook actief op zoek gaan naar personeel. Dat doe je door de cv’s van de ingeschreven kandidaten te doorzoeken. Als er iemand tussen staat die jou geschikt lijkt voor een vacature bij je bedrijf, kun je zo’n persoon uitnodigen.