Zo bereik je prospects ondanks de regels van de Telecommunicatiewet

Vraag jij je sinds de gewijzigde Telecommunicatiewet ook af hoe je tegenwoordig nog B2B prospects kunt benaderen? Het e-mailen zonder toestemming van de ontvanger werd eerder al aan banden gelegd. Maar nu je ook niet meer mag bellen zonder toestemming, zitten veel ondernemers met de handen in het haar. Het versturen van e-mailings was namelijk een fijne manier om een grote doelgroep te bereiken tegen lage kosten. Telemarketing is duurder maar wel een zeer effectief middel om nieuwe klanten te werven.

Geen toestemming nodig voor het telefonisch benaderen van rechtspersonen

Sinds 2018 heb je vooraf toestemming nodig van de ontvanger voordat je een commerciële of charitatieve uiting mag versturen per e-mail. In 2021 werd dezelfde opt-in regel ingevoerd voor telefonische benadering. Hoe kun je dan tegenwoordig nog prospects bereiken? De gewijzigde Telecommunicatiewet stelt dat telemarketing alleen nog mag richting natuurlijke personen die daar vooraf toestemming voor hebben gegeven of waar al een klantrelatie mee is. Natuurlijke personen zijn consumenten en de juridische entiteiten zonder rechtspersoonlijkheid: VOF’s, eenmanszaken/ZZP’ers, CV’s, en maatschappen. Voor het telefonisch benaderen van rechtspersonen heb je geen toestemming nodig. Dit betekent dat er (ondanks de ruim 1 miljoen eenmanszaken/ZZP’ers) nog altijd bijna 1,5 miljoen bedrijven en organisaties in de bedrijvendatabase van B2B Adressen overblijven die je koud mag bellen, zonder dat zij daar vooraf toestemming voor hebben gegeven. Rechtspersonen zijn alle verenigingen, stichtingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, BV’s, en NV’s. Door een selectie op rechtsvorm toe te voegen wanneer je de doelgroep samenstelt voor B2B telemarketing, creëer je toch nog een mooi belbestand.

Voor klanten geldt een uitzondering

Om je klanten telefonisch of via e-mail te benaderen, heb je geen expliciete toestemming nodig. De Telecommunicatiewet spreekt van een ‘klant’ wanneer er sprake is van een factuurrelatie omdat de klant een product of dienst bij je heeft aangekocht. Tot drie jaar na een aankoop of einde van een abonnement, mag je de klant bellen over soortgelijke producten of diensten. Er moet dus voldoende verband zijn tussen wat je klant eerder gekocht heeft en wat je gaat aanbieden. Heeft je klant drie jaar niets bij je aangekocht, dan vervalt deze ‘factuurrelatie’ volgens de Telecommunicatiewet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.