Zelf werknemers zoeken of een recruiter inhuren: wat kost het meest en wat zijn de voor- en nadelen?

Ben je ook op zoek naar nieuw personeel – net zoals het merendeel van de bedrijven in Nederland? Dan weet je vast dat het lastig is om geschoold personeel te vinden in deze arbeidsmarkt. Er zijn natuurlijk verschillende dingen die je kunt doen. Je kunt zelf een advertentie schrijven en deze pushen op al je kanalen, maar je kunt ook het werk uitbesteden aan een recruiter of een recruitmentbureau. In dit artikel vergelijken we beide.

Hoeveel werk heb je aan zelf vacatures uitzetten en pushen?

Velen denken dat ze enkel een vacaturetekst hoeven te schrijven en dat de sollicitaties dan zullen binnenstromen. Jammer genoeg is dit niet het geval. Na het schrijven van een vacaturetekst, moet je deze vaak pushen op al je sociale media. Dit neemt allemaal niet zo veel werk in beslag, maar als dit niet werkt, kun je moeten overschakelen op je vacature pushen op LinkedIn en andere vacaturesites. Op LinkedIn kun je ook -uiteraard tegen betaling- berichtjes sturen naar potentiële kandidaten. Dit is allemaal niet zo heel veel werk, maar alles bij elkaar geteld begint dit toch op te lopen. 

Zeker als je bijvoorbeeld maar een vacature voor een interim baan open hebt staan, bijvoorbeeld voor de vervanging tijdens zwangerschapsverlof, kan dit veel werk zijn. Zéker omdat je dan ook nog eens tijd moet rekenen voor de sollicitaties. 

Hoeveel werk heb je aan het inhuren van een recruiter?

Aan een recruiter heb je natuurlijk minder werk. Je moet een recruiter natuurlijk briefen over welk soort profiel je zoekt, maar recruiters werken meestal in een vast werkgebied (bv. iemand die zich specialiseert in de werving en selectie van marketing profielen) en hebben dus al veel kennis over bepaalde beroepen, waardoor ze heel goed weten op welke eigenschappen ze moeten selecteren. 

Omdat zij dit volledig van je overnemen, kun jij je volledig focussen op je andere werkzaamheden. 

Wat zijn de prijsverschillen?

We moeten er eerlijk in zijn: een recruiter of een samenwerking met een recruitmentbureau kost wat. Meer dan als je het zelf op zoek gaat naar nieuw personeel. De exacte prijs van een samenwerking is afhankelijk van de recruiter of het wervingsbureau waarmee je in zee gaat. 

Wel is het belangrijk om rekening mee te houden dat alle tijd die jij zelf in de zoektocht steekt naar nieuw personeel, ook een prijs heeft uiteindelijk. Je hebt zo minder tijd om je te focussen op je basiswerkzaamheden. Ook kunnen advertenties op vacaturesites een stevige duit kosten. 

De keuze is dus aan jou. Je kunt er ook altijd voor kiezen om eerst zelf te proberen een vacature te vullen, vooraleer samen te werken met een recruiter. Alvast veel succes gewenst in de zoektocht naar personeel! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.