Als je een bedrijf start wil je natuurlijk uiteindelijk veel klanten, een goede omzet en winst maken. Daar is uiteraard niets mis mee, dat is inherent aan goed ondernemen. Maar voor het zover is moeten er natuurlijk veel zaken geregeld worden.
Naam en logo onderneming
Je onderneming zal ook een naam, een zogeheten handelsnaam moeten krijgen waaronder je je producten en/of diensten gaat aanbieden. Ga daarbij niet over een nacht ijs want het kiezen van een goede bedrijfsnaam is geen eenvoudige opgave. Daarnaast zal je ook een logo moeten (laten) ontwikkelen waaraan de mensen je op een gegeven moment gaan herkennen. Het belang van een goed logo moet ook niet onderschat worden want het is je visitekaartje. Denk alleen maar eens naar de bekende logos van bijvoorbeeld McDonalds en Shell die iedereen kent. Mocht je uiteindelijk een mooi logo hebben laten maken, dan is het verstandig om je logo te registreren. Je bedrijfslogo laten registreren heeft als voordeel dat je merk bijvoorbeeld beter wordt beschermd en concurrenten niet met je logo aan de haal kunnen gaan. Bij een merkenbureau kun je je logo laten registreren.
Bedrijfspand
In het begin kun je wellicht starten vanuit huis maar als je serieus met je bedrijf aan de slag gaat en personeel nodig hebt zal je toch een bedrijfspand moeten hebben. Een bedrijfspand kopen is wellicht een te grote stap in het begin, huren is dan verstandiger. Daarnaast is het evident dat een pand huren op een industrieterrein goedkoper is dan midden in het centrum.
Online aanwezig zijn
Last but not least, je moet ervoor zorgen dat je met je onderneming online gevonden gaat worden. In eerste instantie zal je dus als ondernemer een mooie website moeten (laten) maken met goede content voor de bezoekers. Er zijn op internet talloze bedrijven te vinden die zich bezighouden met webdesign en websites maken. Het is wel handig om een bedrijf te zoeken dat een beetje in de buurt bij je onderneming zit omdat je, zeker in het begin, veel contact zal hebben met het webdesignbureau. Als je eenmaal een mooie bedrijfswebsite hebt staan op internet ben je er nog niet. Je website moet ook gevonden worden in zoekmachines zoals Google, de bezoekers moeten jouw site in de zoekresultaten zien als ze zoeken op bepaalde zoekwoorden. Om dat te realiseren zal je website geoptimaliseerd moeten worden voor de zoekmachines en de discipline die zich daarmee bezighoudt is zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Er zijn ook op dit terrein weer talloze SEO-bureaus te vinden die je daarbij kunnen helpen en ook hier geldt dat het handig is om een bedrijf in de buurt te vinden voor regelmatig overleg. Uiteindelijk zal je meer winst gaan maken als je beter online gevonden gaat worden.