Tips voor een succesvol debiteurenbeheer.

Misschien zijn de termen debiteuren en crediteuren je wel bekend. Wellicht is dat ook niet zo. In ieder geval, debiteuren zijn klanten die nog moeten betalen. Crediteuren krijgen nog geld. Het debiteurenbeheer is onlosmakelijk verbonden met debiteuren, omdat dit beheer wordt uitgevoerd zodat debiteuren de openstaande facturen wel binnen de gestelde termijnen betalen. Hier krijg haast elke ondernemer mee te maken. Het is dan ook niet geheel onbelangrijk om een succesvol debiteurenbeheer te voeren. Hierdoor zullen jouw facturen immers spoediger worden betaald.

Wat is debiteurenbeheer?

Voordat ik je tips geef om een succesvolle debiteurenbeheer te voeren, is het natuurlijk eerst van belang dat je weet wat een debiteurenbeheer inhoudt. Een debiteurenbeheer gaat over het beheren van jouw debiteuren, of wel: als je een goed debiteurenbeheer hebt, zul je jouw geld sneller ontvangen. Loopt het beheer echter wat minder goed, zul je het geld minder snel ontvangen. Het debiteurenbeheer is al begonnen voordat je een overeenkomst bent aangegaan met jouw klant en het eindigt als de desbetreffende factuur is betaald. Hieronder lees je meer over een paar tips die jou kunnen helpen bij het voeren van een goed debiteurenbeheer.

Tips voor een succesvol debiteurenbeheer

Structuur

Debiteurenbeheer kost heel erg veel tijd, wat al makkelijk en snel onderschat wordt. Het is van harte aan te raden om voldoende tijd vrij te maken en elke week een vast moment of tijdstip in te plannen om aan de slag te gaan met debiteurenbeheer. Ga niet op het laatste moment pas betalingsherinneringen sturen, maar verstuur deze op tijd, zodat je de betalingen ook tijdig kunt controleren. Als je up-to-date blijft het jouw debiteurenadministratie, zul je zien dat het werk verdeeld blijft en dat het zich niet steeds blijft ophopen. Dit scheelt op termijn dus heel erg veel tijd en stress.

Leer je klant kennen

Het is natuurlijk super leuk als je een nieuwe klant hebt, maar het is wel handig als je iets van de klant weet met wie je zaken gaat doen. Zo weet je wie je voor je hebt en weet je beter wat je kunt verwachten. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is vragen hoe de klant bij jou terecht is gekomen, of de klant al eerder zaken heeft gedaan met iemand anders etc. Daarnaast kun je ook altijd je beste vriend Google gebruiken om informatie te achterhalen. Als laatste: als je twijfels hebt, kun je altijd terecht bij instanties zoals de Kamer van koophandel (Kvk).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.