Een van de belangrijkste documenten voor een ondernemer is het ondernemingsplan. Hierin staat alles wat jij van plan bent en geeft anderen een idee wat ze voor zich hebben. Dit is essentieel als je leningen af wilt sluiten of als je compagnons aan wilt laten sluiten. Hoe zorg je er voor dat jouw ondernemingsplan mensen aanspreekt en meteen een sterk beeld geeft van jouw ambities?
Financieel plaatje
Een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan is het financiële plan. Dit geeft anderen een beeld van wat ze concreet van jouw onderneming kunnen verwachten. In zo’n plan probeer je een tijdje vooruit te rekenen, dus wat je bijvoorbeeld verwacht te verdienen en uit te geven in de eerste twee tot vier jaar. Hier is het essentieel dat je realistisch blijft, en niet overdreven optimistisch. Dat zal mensen in het begin meer overtuigen, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf als jouw onderneming toch niet zo lucratief blijkt. Als je bescheiden blijft met je financiële plan kun je ook op die schaal het concept er om heen bouwen, wat je ervan weerhoudt té ambitieus te zijn. Zo kan je ook de juiste hulp krijgen die je nodig hebt.
SWOT analyse
Een SWOT analyse staat voor:
Strengths: Wat is de kracht van jouw concept? Waar gaat jouw onderneming in uitblinken?
Weaknesses: Wat zijn de zwakke punten? Waar heb je concessies gemaakt en waar leg je minder focus op?
Opportunities: Hoe ziet de huidige markt er uit en hoe past jouw concept daarin? Verkoop je een opkomende technologie of een dienst waar mensen deze tijd veel baat bij hebben?
Threats: Wat zijn jouw concurrenten? Verkoop je een product dat later wordt verboden of vervangen door iets anders?
Dit is een sterke basis voor een goed uitgedacht concept. Het belangrijkste aan een SWOT analyse is dat het realistisch is. Probeer nooit de minpunten te verbergen of de pluspunten teveel op te hemelen. Weaknesses hoeven niet per se negatief te zijn, je kunt nooit alles tegelijk doen en dat is ook niet nodig voor een goede onderneming, maar ben dan eerlijk over waarom je iets niet doet en hoe dat jouw concept alleen maar versterkt.