Succesvoller ondernemen met een goed adressenbestand

Succesvol ondernemerschap begint met een goed adressenbestand. Je behaalt namelijk uitsluitend de best mogelijke resultaten met je marketing- en salesinspanningen wanneer je actuele en complete data als brandstof gebruikt. Ook bij het uitvoeren van marktonderzoek en acquisitie is een actueel adressenbestand essentieel.

Houd je adressenbestand actueel!

Het belangrijkste adressenbestand is natuurlijk het klantenbestand met hierin alle gegevens die je hebt van je prospects en klanten. Deze gegevens worden daarom hoogstwaarschijnlijk goed beheerd in een CRM systeem. Maar de voorwaarde om je CRM effectief te laten zijn, is dat de gegevens actueel zijn. Gebruik actuele gegevens en je bent een betere ondernemer dan ooit tevoren.

Wist je bijvoorbeeld dat 30% van de gegevens in een adressenbestand na 1 jaar simpelweg niet meer klopt of onvolledig is? Denk hierbij aan onjuiste telefoonnummers, een foutief adres of een wisseling van contactpersoon. Door je adressenbestand te laten actualiseren voordat je het inzet, worden opgeheven en failliete organisaties gekenmerkt, gewijzigde adressen door verhuizingen veranderd en typefouten herkend. Houd daarom je adressenbestand zo actueel mogelijk of laat extern een complete bestandsupdate uitvoeren.

Waarom segmenteren en verrijken?

Maak je klantenbestand waardevoller door het met een extern adressenbestand te laten matchen en verrijken met waardevolle marketingkenmerken als werknemersklasse, branchecode, postordergevoeligheid, recent verhuisd, gevestigd in een bedrijvenverzamelgebouw etc. Hoe meer informatie je hebt over je klanten en prospects, hoe specifieker je doelgroepen in kaart kunt brengen. Of laat, daar waar nog niet bekend, contactpersonen en telefoonnummers toevoegen voor een gerichtere communicatie.

Een goed adressenbestand laat met de SBI code (SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling) bij elk contact zien wat de activiteit van de organisatie is. Met deze gegevens -in combinatie met de andere informatie die je hebt over je klanten- kun je heel specifiek doelgroepen bepalen en afbakenen. Bovendien kun je de informatie gebruiken om externe adressenbestanden aan te kopen met prospects die dezelfde kenmerken hebben als je bestaande klanten. Bij deze look-a-likes is je kans van slagen aanzienlijk groter.

Gesegmenteerd adressenbestand
Segmenteer jouw adressenbestand bijvoorbeeld op land of regio.

Adressenbestand segmenteren op verschillende kenmerken

Je adressenbestand kan op enorm veel verschillende manieren worden gesegmenteerd, onder andere op de volgende kenmerken:

  • regio
  • branche
  • contactpersoon
  • aantal medewerkers
  • omzetklasse
  • postordergevoelig
  • starters
  • recent verhuisd
  • groeiend
  • webshop aanwezig
  • franchisegever/franchisenemer
  • importerend/exporterend

Om het nog specifieker te maken, kun je zelfs combineren. Ben jij op zoek naar een adressenbestand van bedrijven met een bepaald aantal werknemers in regio Zuid-Holland? Of bestaat jouw doelgroep uit startende webshopeigenaren? Door je doelgroep goed af te bakenen, ben je verzekerd van een hogere Return on Investment.

Wil je meer weten over het kopen van een adressenbestand of het verrijken van je klantenbestand? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de specialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *