Verpakkingen worden vaak gezien als een bijkomstigheid bij het voeren van een webshop. Dit betekent dat het belang ervan vaak onderschat wordt. Naast dat het een onnodig grote kostenpost kan zijn, kan je dozen ook nog eens gebruiken om je customer journey te verbeteren. In deze blog lees je meer over de redenen waarom je eerst goed moet oriƫnteren voordat je besluit welke dozen de juiste zijn voor jouw webshop.
Kosten
Verpakkingen en dozen zijn vaak onvoorziene kosten bij het runnen van een webshop. Toch is dit wel een van de posten waar vaak het meeste bespaard kan worden zonder in te boeten op kwaliteit of omzet. In veel gevallen gaan webshopeigenaren direct naar een dozengroothandel in de veronderstelling dat deze dozen relatief goedkoop zijn. Toch is dit een misvatting: dozen op maat zijn vaak juist goedkoper. Hiervoor heeft de producent een stuk minder opslagkosten en is er dus ook geen groot pand nodig. Bovendien kan je hierdoor kleinere dozen kiezen, wat in de inkoop ook nog eens scheelt.
Milieu
Door het gebruik van dozen van het juiste formaat, voorkom je verspilling van karton. Als een standaard formaat precies goed is, dan komt dat toevallig goed uit. Helaas is dit in 99% van de gevallen niet zo. Ga dan dus ook voor maatwerk. Partijen als Superdoos kunnen dit goedkoop aanbieden. Hiermee behaal je hetzelfde resultaat met een kleinere hoeveelheid karton.
Uitstraling
De uitstraling van een doos is stiekem ook nog van een groot belang in de customer journey van jouw klanten. De doos is het eerste wat zij zien op het moment dat hun producten afgeleverd worden (en een eerste indruk kun je maar 1 keer maken). Zorg er daarom dus voor dat de doos stevig genoeg is en dat deze een mooie uitstraling heeft. We zien het namelijk nog te vaak gebeuren dat een doos gehavend binnenkomt omdat er te slechte kartonkwaliteit gekozen is. Dit heeft uiteraard invloed op de mening van je klant.