Waarom sluit Nike deals met bekende sporters?

Just do it! Hoogstwaarschijnlijk komt dit je al bekend voor, de slogan van Nike. Dit merk is tegenwoordig niet meer weg te denken uit je persoonlijke woordenboek. Naast dat dit merk bij veel mensen bekend is, is het merk door de jaren heen sterk gegroeid. De oprichter van Nike, Phil Knight werkt samen met veel bekende sporters.

Geschiedenis van Nike

Nike is van origine een Amerikaans merk. Het is de grootste leverancier van sportschoenen en -kleding. Het bedrijf werd opgericht in 1964 door Bill Bowerman en Phil Knight. De naam ‘Nike’  is afkomstig van de griekse godin van de overwinning. Erg toepasselijk dus op het vele succes van het merk. Het swoosh logo is bij iedereen bekend en is dus een van de belangrijkste handelsmerken van Nike.

Waarom werk Nike samen met bekende sporters?

Nike is wereldwijd bekend onder zowel amateursporters als professionele sporters. Belangrijke sporters hebben vaak een enorme voorbeeldfunctie. Vaak worden grote namen gezien als helden en iconen, denk maar na bijvoorbeeld; Lebron James heeft net zijn nieuwe Nike basketbalschoenen gereleased met de nieuwste trends en in mooie kleuren. Grote kans dat jij die zelf nu ook wil hebben, om op te vallen op het veld. Natuurlijk zit er ook een financiële kant aan waardoor het voor sporters ook erg aantrekkelijk wordt. Nike betaald grote sporters namelijk flink om hen de schoenen en kleding te laten dragen.

Grote namen waarmee Nike samenwerkt

Het zal je nu dus niet ontgaan zijn dat Nike samenwerkt met veel bekende sporters. Grote namen in de basketbal wereld zijn, Lebron James, Kobe Bryant †, Kevin Durant, Michael Jordan, Stephen Curry en Russell Westbrook. Echter is Nike niet alleen in de basketbalwereld erg bekend. Zo sluit Nike namelijk ook deals met bekende voetballers, tennissers, golfers etc.

Nike’s eerste deal sloot hij met de bekende tennisser Ilie Năstase. Ook sloot hij veel deals met bekende atletiek sporters. Maar de deal met Michael Jordan in 1984 was een groot succes voor het merk. Door deze samenwerking kwam er veel animo voor het merk, en de verkoop begon goed te lopen. Nike is erg groot en inmiddels niet meer weg te denken uit zowel de sportwereld als casual.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *