Een specifieke doelgroep kiezen en je als bedrijf daarop richten is winstgevend. Dat is het statement wat in deze blog uitgelegd gaat worden.
De marketing wordt goedkoper
Als je iedereen wilt bereiken, moet je ook grote en dure acties uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in landelijke dagbladen. Zoek je meer lokaal en mik je op een specifieke doelgroep, dan kun je bijvoorbeeld gerichte blogs draaien of presentaties en lezingen geven. Ze zijn niet duur en kunnen zeer effectief zijn! Dit is alleen mogelijk als de doelgroep helder is en als je en compleet adressenbestand hebt van de doelgroep. Alleen dan kunnen ze benaderd worden. Het is gelukkig niet moeilijk om aan zo’n adressenbestand te komen. Bij B2B-adressen kan je een volledig adressenbestand van jouw doelgroep kopen. Met deze kleine investering kunnen de marketingkosten in de toekomst gedrukt worden en zijn de activiteiten effectiever. Hierdoor wordt de gehele marktetingafdeling dus winstgevender.
Effectievere marketingcommunicatie
Je weet precies wat het bedrijf is en wat je de klanten wilt bieden. Je wilt dat klanten op een bepaalde manier over je denken en actie ondernemen. Je probeert bijvoorbeeld dat ze contact met opnemen of een bestelling plaatsen. Maar je hebt er alleen baat bij als je precies weet met wie je praat. Als je eenmaal weet met wie je contact wilt opnemen, kan je de taal van de cliënt spreken en inspelen op wat hem of haar interesseert.
Klanten voelen zich bijzonder
Je wordt zoveel aantrekkelijker voor potentiële klanten als ze voelen dat je er voor hen bent. Denk bijvoorbeeld aan een wijnspecialist. Voor een wijnliefhebber is het hier prettiger kiezen voor goede wijn dan in een grote supermarktketen. Als je in een slijterij het gevoel hebt dat je goede kwaliteit en verstandig advies krijgt, dan krijg je in een supermarkt niet hetzelfde gevoel. Door je dus op een specifieke doelgroep te richten voelen zij zich meer aangesproken en is de kans groter om klanten binnen te halen.