Marketing bepaalt voor een groot deel of een product of dienst succes heeft. En dat geldt voor grote én kleine bedrijven. Nu is het zo dat grote bedrijven hele marketingteams hebben die de ene na de andere campagne uit hun mouw kunnen schudden. Bedrijven die het met een veel kleiner marketingbudget moeten doen, kijken hier met enige jaloezie naar. Toch zijn er genoeg manieren om op een slimme manier een voordelige en vooral goede marketingcampagne op te zetten. In dit artikel vind je handige tips.
Schakel een bureau in
Dit ziet er misschien een beetje vreemd uit. In dit stuk verwacht je tips die je relatief weinig kosten, is de eerste tip een marketingbureau. Toch is dit voor veel ondernemers een voordelige optie. Natuurlijk kosten deze bureaus geld, maar ze leveren je ook een hoop op. En het is uiteindelijk goedkoper om de marketing in één keer goed te doen.
Stel dat je in het midden van het land werkt, dan kun je een online marketingbureau in Utrecht inschakelen. Ze kennen de omgeving, de markt en de doelgroep. Dit bureau heeft snel een goede campagne voor je in elkaar gedraaid. En dat hoeft dus helemaal niet veel te kosten.
Slim gebruik van social media
Natuurlijk weet je al dat social media uitstekend als marketinginstrument zijn in te zetten. Over de juiste manier valt echter te twisten. En daar zijn ook zeker meerdere manieren voor. Hierbij is het van belang dat je weet wat je doelgroep interessant vindt en welke kanalen ze gebruiken. Als ze bijvoorbeeld van alles op Instagram opzoeken, kun je daar met goede content op inspelen. Zo geldt het ook voor LinkedIn en TikTok. Je kunt bij het bepalen van de strategie altijd hulp inroepen van een marketingbureau in Utrecht, of waar je dan ook actief bent.
Vergroot je netwerk
Door je netwerk te vergroten, doe je aan promotie van jezelf en je bedrijf. Afhankelijk van waar je actief bent, zijn er meermaals per week (of zelfs per dag) netwerkevenementen. Neem een stapel visitekaartjes mee en een positieve houding, en je onderneming wordt er zeker niet slechter van.
Het voordeel van een groter netwerk is dat je ook eens bij de buren kunt kijken naar hun marketingstrategie. Misschien hebben ze ook een beperkt budget wat ze dwingt creatieve oplossingen te verzinnen. En wellicht kunnen jullie samen een campagne doen. Dan kun je de kosten delen en bereik je twee keer zoveel mensen.
Hergebruiken die content
Recyclen draait vooral om producten, zodat het milieu er wat beter voor komt te staan. Recyclen van content wordt binnen de marketing al veel langer gedaan. Het kost niks, want de content is er al. En er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van posts die je nog een keer kunt plaatsen. Een voorbeeld is een actie die je een jaar geleden hebt gehouden. Je maakt een korte terugblik van drie zinnen en plaatst de actie vervolgens nog een keer.