Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren (SEA) is een tak van online marketing. Advertenties in de vorm van een tekst of afbeeldingen worden geplaatst op zoekmachines zoals Google of Bing. Deze advertenties verschijnen dan prominent in de SERPs. Deze methode behoort tot de belangrijkste bron van inkomsten voor aanbieders van zoekmachines. Zoekmachine adverteren is een kosteneffectieve manier om bedrijven en merken te verbeteren, omdat het verschijnen hoog in de SERP’s merken en producten zichtbaarder maakt.

Doelstellingen van SEA

Zoekmachine adverteren is meestal een onderdeel van een marketing- of brandingstrategie. Een van de primaire doelstellingen van SEA is het verhogen van de click-through rate, aangezien het aantal clicks op een website snel kan worden verhoogd door het plaatsen van advertentieruimte. De conversieratio is ook bijzonder belangrijk voor SEA, omdat het uiteindelijk bepaalt hoe hoog de advertentiekosten zijn, en dus de ROAS. Zoekmachinereclame kan ook worden gebruikt om reclamedruk te genereren door middel van pagina-impressies van displaycampagnes. Voor het grootste deel worden advertenties gebruikt door klanten in de e-commerce industrie, omdat SEA is gericht op het overtuigen van de gebruiker om te kopen. Daarom is een van de belangrijkste doelstellingen het verhogen van conversies in de vorm van verkoop. Echter, nieuwsbriefabonnementen, downloads, recensies en leads kunnen worden gemanipuleerd door middel van zoekmachineoptimalisatie. De omvang van de SEA-maatregelen is daarbij altijd afhankelijk van de hoogte van het geïnvesteerde reclamebudget en het daadwerkelijke zoekvolume van de zoekwoorden. Hoewel zoekmachinereclame niet wordt beschouwd als een onderdeel van SEO, kan SEA wel invloed hebben op de ranking van een website. SEA is daarom een indirecte SEO-maatregel. Als een onlinewinkel zijn reclame-impact via SEA verhoogt en daardoor zijn bereik en zichtbaarheid verbetert, zullen directe type-ins van de naam van de winkel als merk waarschijnlijk volgen. Zowel het merk- als het domeinvertrouwen van een website wordt versterkt. Sinds de Vince Update speelt het merk een grotere rol in de SERPs. Zo kan een website zijn bekendheid vergroten met behulp van SEA en, als een campagne succesvol is, meer verkeer genereren via de organische zoekopdracht, omdat het merk bij veel gebruikers bekend is en zij eerder op het meer bekende merk zullen klikken, ook al staat het misschien lager in de zoekresultaten. Via SEA, Google of een andere zoekmachine krijgt u informatie over de bezoeken aan een website. Aangezien de click rate en bounce rate ook worden meegenomen in de evaluatie van een website, leiden succesvolle SEA-maatregelen ook tot een verbetering van de kwaliteit van een website. Een ander direct gevolg van de SEA-maatregelen is dat een website of webshop beroemder kan worden en zo kan leiden tot “offline” toegang via mond-tot-mondreclame.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *