Vergeten onderdelen bij het starten van een webshop

Bij het starten van een webshop komen veel zaken kijken. Hierbij zijn er veel vragen die je voor jezelf moet beantwoorden: Wat ga je verkopen? Welk CMS (content management system) ga je gebruiken? Wat wordt je design en huisstijl? Waar ga je inkopen? Hoe zorg je dat je webshop goed gevonden wordt? Toch ben je met het beantwoorden van al deze vragen niet klaar: bij het runnen van een webshop zijn er nog meer zaken die je goed op orde moet hebben om het tot een succes te laten komen. In dit blogbericht behandelen we zaken welke vaak over het hoofd worden gezien bij het starten van een webshop.

Sterke USPs

Het succes van een webshop valt en staat met de USPs. Waarom zou een klant bij jou bestellen? Met grote spelers als Bol.com en Coolblue is de concurrentie in vrijwel iedere branche moordend. Deze grote partijen kunnen super sterke USPs aanbieden, zoals ‘vandaag besteld, vandaag in huis’, bovendien kunnen zij door groot in te kopen vaak ook lage prijzen hanteren. Kortom, als webshop dien je onderscheidend te zijn op andere punten. Zo kan je jezelf ontwikkelen als expert in de branche en deze kennis delen met je klanten. Het helpt hierbij als je een specifieke niche kiest. Zorg wel dat je verzending altijd op orde is. Wanneer je in de mogelijkheid bent om leuke extraatjes of samples mee te sturen is dit ook altijd een goed idee. Dit vergroot de kans op een herhaalaankoop en zorgt voor trouwe klanten.

Betaal- en verzendmethoden

Wanneer je klanten hebt, is het ook belangrijk dat je de bestelling zo soepel mogelijk afhandelt. Zorg daarom voor een goed aantal betrouwbare betaalmethoden. De laatste jaren worden betaalmethoden waarbij achteraf betaald kan worden ook steeds populairder. Dit zorgt voor een lagere drempel om ook echt te bestellen. Daarnaast dient je verzending snel te zijn. Probeer hier altijd een verzendmethode te kiezen waarbij pick-up points mogelijk zijn.

Aftersales en transactionele communicatie

Het proces na de aankoop is ontzettend belangrijk voor de marketing van je webshop. Zo is dit de fase waarin klanten een review achter kunnen laten en andere klanten kunnen overtuigen om een aankoop te doen. Daarnaast kan je ervoor zorgen dat de klanten die al iets besteld hebben fan worden van jouw webshop. Zorg daarom voor goede communicatie met deze klanten. Denk hierbij aan een goede orderbevestiging, verzendbevestiging (met track & trace) en bedankmail (eventueel met kortingscode). Deze mails zijn een vorm van transactionele e-mail: e-mails die een klant verwacht en dus meer effect hebben dan reguliere marketing mails. Zorg dus dat deze qua lay-out én boodschap goed in elkaar zitten. Bovendien moeten deze e-mails écht goed aankomen. Het Nederlandse bedrijf Flowmailer biedt een platform om ervoor te zorgen dat deze e-mails goed zijn en altijd aankomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *