Op de beurs staan kost geld. De deelname, de stand, al het materiaal, je personeel… Haal er daarom alles uit. Zorg dat mensen je kennen, onthouden en tot actie overgaan. Bouw nieuwe relaties op en haal bestaande relaties weer eens aan. Al die drie dingen kun je met giveaways of relatiegeschenken met logo doen. Maar wel met de juiste.
Bruikbaar en ‘altijd goed’
Er zijn giveaways die het altijd goed doen, maar je kunt ook originele giveaways zoeken en het erop gokken. Iets echt vernieuwends. Weet dan wel dat de giveaway die je inzet, bruikbaar is voor je doelgroep. Iets wat niet gebruikt wordt, eindigt in de kast, in de la of zelfs in de prullenbak. Dat is natuurlijk zonde van de investering. Is het product bruikbaar, dan wordt het herhaaldelijk gebruikt en door die herhaling blijft jij in het geheugen hangen. Daarom is er ook niets mis met de klassiekers zoals pennen of keycords bedrukken. Keycords worden echter wel vaak alleen op de beurs gebruikt, waarna ze ook ergens in een laatje verdwijnen. Het is daarom wel een idee om de naambadges te sponsoren en daarbij keycords in te zetten.
Wat past?
Ook is het handig om te kijken wat past bij de beurs, bij je bedrijf en bij de sector. In de technische en de bouwsector kunnen bijvoorbeeld rolmaatjes hele leuke giveaways zijn. Is het een sportieve branche, gericht op outdoor? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor sleutelhangers met een kompasje. Een beurs met technologie als thema? Gadgets zijn dan waarschijnlijk goed passend, zoals powerbanks. Dit zijn wel wat luxere, duurdere weggevers dan de keycords en de sleutelhangers. Daarom kun je die ook weggeven om bepaalde acties te stimuleren. Bijvoorbeeld wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, een aankoop doet of informatie opvraagt. Het geeft net dat extra zetje.