Heb je een Nederlands bedrijf en zit je bedrijf in de B2B-markt, dan is het waarschijnlijk heel verstandig om te kijken naar buitenlandse mogelijkheden, bijvoorbeeld België. Het handelen met Belgische bedrijven kan een grote kans zijn om je bedrijf te laten groeien en om eventueel naar nog meer landen uit te breiden. In dit artikel lees je alles over de mogelijkheden in België, wat dit voor jou en je bedrijf kan betekenen.
Mogelijkheden in België
België is een goede kans om je bedrijf te ontwikkelen en om je bedrijf verder te laten groeien. Geldt dit alleen voor bedrijven die al door heel Nederland zitten? Zeker niet, het uitbreiden naar België kan ook voor mkb-bedrijven slim zijn. België is verdeeld in 3 gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel. In Vlaanderen spreken de meeste mensen Nederlands en in Wallonië en Brussel spreken de meeste mensen Frans. In het oosten van België spreekt men meestal Duits. Als je een klantenbestand met Nederlandse bedrijfsgegevens hebt, kun je Belgische adressen verzamelen die lijken op de Nederlandse bedrijven, zo heb je een goede kans bij de potentiële klanten. Je krijgt een snel inzicht over je Belgische marktpotentieel wanneer je op basis van een doelgroepomschrijving een telling doet.
Waarom België?
Maar waarom zou je je bedrijf willen uitbreiden naar België? België heeft maarliefst 1,7 miljoen bedrijven, dit is bijna net zo veel als in Nederland en is dus ideaal voor B2B-bedrijven. Daarnaast is het voor grote bedrijven ook een mogelijkheid om internationaal te gaan, aangezien België meerdere moedertalen heeft. Zo kun je, als je eenmaal gesetteld bent in Vlaanderen, weer uitbreiden naar Brussel en Wallonië (je hebt hier wel iemand voor nodig die goed Frans spreekt) en als je daar alles eruit hebt gehaald wat erin zit, kun je eventueel uitbreiden naar Frankrijk, Duitsland of zelfs Luxemburg. Deze 3 landen hebben meer dan 6 miljoen bedrijven, België is dus een ideaal opstapje om je bedrijf uit te breiden/te globaliseren.
Naar België voor of na uitbreiding in Nederland?
Het maakt niet uit of je uitbreidt naar België voordat je je bedrijf helemaal hebt gesetteld in heel Nederland, hoe eerder je naar België uitbreidt, hoe sneller je Belgische klanten krijgt. Als je al wat Nederlandse klanten hebt, kun je ook nog extra klanten krijgen door mond-tot-mond reclame. Als je geen Belgische klanten hebt, kan je ook geen extra klanten krijgen door mond-tot-mond reclame, daarnaast zullen de Belgische bedrijven ook minder snel van je bedrijf horen. Ben je van plan om op lange termijn ook naar andere landen uit te breiden, is het al helemaal aan te raden om zo snel mogelijk naar België uit te breiden. Hier zal je misschien mensen tegenkomen die goed Frans kunnen en je kunnen helpen met het uitbreiden van je bedrijf naar het Franstalige gebied. Als je je bedrijf alleen in Nederland en Vlaanderen wilt houden, dan zou je altijd nog eerst uitbreiden naar heel Nederland en dan pas uitbreiden naar België.