Je staat op het punt om je marketingcampagne te lanceren. Je hebt alles geregeld, de opmaak van je nieuwsbrief ziet er fantastisch uit, de boodschap die je over wilt brengen is overtuigend. Toch knaagt er iets aan je. Eigenlijk zou je wel een grotere groep willen bereiken dan de tweehonderd adressen die je nu verzameld hebt.
Een adressenbestand kopen kan een hele goede oplossing zijn om snel kwalitatieve links te verzamelen. Hiermee kan je het bereik van je marketingactiviteiten heel snel vergroten. Zo’n adressenbestand kan dus het verschil maken voor je campagne. Er echter wel een aantal zaken waar je goed op moet letten.
Bedenk altijd goed welke doelgroep je wilt bereiken.
Je wilt natuurlijk dat je campagne goed scoort. Dan moet je boodschap ook bij de juiste persoon aankomen. Zorg altijd dat je van tevoren goed nagedacht hebt over de eigenschappen van de doelgroep. Heb je een lijst met B2B adressen nodig in de IT-sector? Of ben je op zoek naar een consumentenrijst nodig met alle mannen tussen de 18 en 24 jaar uit Heerenveen? Leveranciers kunnen je beter helpen met het samenstellen van een geschikte lijst.
Bedenk goed welke data je wilt aanschaffen.
Hoe ga je de doelgroep bereiken. In ons voorbeeld hierboven ging het over een e-mailcampagne en wil je dus emailadressen kopen. Het kan ook zijn dat je doelgroep telefonisch wilt bereiken. Dan heb je dus niks aan een lijst met e-mailadressen van de leverancier en een hoop geld verspilt. Zowel het bepalen van de doelgroep als het bepalen van het juiste instrument helpen je om een hoger rendement te halen op je doelstellingen.
Denk aan de privacywetgeving
E-mailmarketing is gebonden aan privacywetgeving. In Nederland mag je niet zomaar iedereen een e-mail toesturen met reclame-uitingen. Daar heb je vooraf toestemming voor nodig (opt-in). Natuurlijk onbegonnen werk om zelf alle adressen na te vragen. Gelukkig weten leveranciers dat er strenge regels en controles zijn op het verreiken van adresbestanden en gebruiken zij enkel adressen van personen die toestemming hebben gegeven. Het kan echter geen kwaad om dit extra na te vragen bij de leverancier.
Tip: Gaat het om een zakelijke adressen? Schaf een adressenbestand aan met persoonlijke e-mailadressen, telefoonnummers en overige (bedrijfs)gegevens. Leveranciers hebben deze gegevens kunnen verifiëren zodat deze ook daadwerkelijk toestemming hebben gegeven. Pas op dat je geen info@bedrijf.nl e-mailadressen krijgt. Op deze e-mailadressen is vaak geen toestemming gegeven. Ook is het moeilijker om aan een info-adres een persoonlijke boodschap mee te geven.
Tip: Maak gebruik van A/B testen
Om de waarde van het gekochte adressenbestand te verhogen, kan je gebruik maken van A/B testen. Op deze manier zie je welke vorm aanslaat bij de doelgroep en kan je voor deze doelgroep in de volgende campagne meteen de juiste methode kiezen. Zo haal je meer rendement uit je aangekochte adressenbestand. Belangrijk om te onthouden is dat een bepaalde methode of lay-out voor doelgroep A heel goed kan werken, maar op doelgroep B niet. Blijf dus altijd goed de data analyseren.